3/15/2018 09:15:00 AM

Czwarta małpa - J. D. Baker

Większość ludzi zna rzeźbę, na której są trzy małpy. Jedna zasłania oczy, druga – uszy, trzecia – usta. To – Mizaru, Kikazaru i Iwazaru. Mizaru znaczy „nie widzę nic złego”, Kikazaru -„nie słyszę nic złego”, a Iwazaru – „nie mówię nic złego”
Stanowią one (przynajmniej w świecie powieści sensacyjnych i szpiegowskich) synonim pracy w służbach specjalnych. Nic nie widziałem, nic nie słyszałem i nic nie powiem. Rzeźba ta znajduje się w Japonii, w świątyni Tōshō­gū w Nikkō. Powstała w siedemnastym wieku, jej twórcą jest Hidari Jingoro. Jednak mało kto wie, że na rzeźbie znajduje się również czwarta małpa - Shizaru - „nie czynię nic złego”.

Zabójca Czwartej Małpy, bo taki pseudonim przyjął przyjął seryjny morderca, spędza od kilku lat sen z powiek detektywów Portera i Nasha. Siedem ofiar, których uszy i oczy dostarczane są w bardzo eleganckich pudełeczkach. Zarówno jeden, jak i drugi organ, ofiary tracą za życia. Są to młode kobiety, których ojcowie są zaangażowani w jakiś sposób w przestępczość na dużą skalę – głownie przekręty finansowe.
Pewnego dnia dochodzi do wypadku drogowego. Ginie w nim mężczyzna, który na przy sobie ucho kolejnej ofiary oraz pamiętnik. Kierowca autobusu, który potrącił śmiertelnie owego człowieka, twierdzi, że ten rzucił mu się pod koła. Czyżby koniec działalności „Zabójcy Czwartej Małpy”?
I tak i nie, ponieważ jest jeszcze jedna ofiara, której trzeba uratować życie. Znajdujące się w pudełku ucho należy do 15-letniej córki zamożnego biznesmena Arthura Talbota, serdecznego kolegi burmistrza i innych miejskich notabli. Do córki z nieprawego łoża, o której „legalna rodzina” nic nie wiedziała przez cały ten czas.

Lektura pamiętnika oraz drobiazgi znajdujące się w kieszeniach mężczyzny mają naprowadzić na ślad uprowadzonej dziewczyny.
Jednak, czy Autor, aż tak chce sobie ułatwić, pracę, że seryjny morderca ginie na pierwszych stronach książki? Co powoduje taki a nie inny dobór ofiar? Co kryje przeszłość "Zabójcy Czwartej Małpy”, która zawarta jest w pamiętniku?
Do ostatniej strony książka nie przestanie Was zaskakiwać, a samo zakończenie daje asumpt do oczekiwania kolejnego tomu.
Już na niego czekam, żeby nie przesadzać z zachwytami nad tym thrillerem :-)
Czwarta małpa to mocna, świetnie napisana i przetłumaczona pozycja.
Tytuł: Czwarta małpa
Cykl: Sam Porter

Autor: J.D. Baker
Wydawnictwo: Czarna Owca
Data wydania: kwiecień 2018
Liczba stron: 432

16 komentarzy:

  1. Lubię mroczne książki, ciekawe czy mi się spodoba po przeczytaniu jej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Thrillery to nie moja bajka aczkolwiek po tej recenzji mnie pozytywnie zaskoczyłaś! Wydaje sie byc bardzo ciekawe i wciągające! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justyna - ja lubię ten gatunek i twierdzę, że "Czwarta małpa" nie odstaje od klasyki, którą dla mnie są książki Thomasa Harrisa ("Milczenie owiec", "Czerwony smok")

      Usuń
  3. Lubię takie pozycje, a ta recenzja jeszcze bardziej zachęca mnie do sięgnięcia po tą książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beata - jak już pisałem w komentarzach - dla mnie, gdyby ktoś mi powiedział, że to książka Thomasa Harrisa - uwierzyłbym :-)

      Usuń
  4. Motyw czwartek małpy jest świetny! Przynajmniej mnie zainteresował ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja tam w ogóle nie wiem nawet nie wiem co to małpa :P
    Książka zapowiada się na idealną dla mnie (nie tylko przez małpę w tytule), więc narobiłam sobie na nią właśnie potwornego wręcz apetytu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli w totalu będzie pięć Małp - jedna czytająca, a cztery czytane :-D

      Usuń
  6. Ale mi narobiłaś smaka! Uwielbiam, jak recenzja tak wprowadza w klimat, że już przebieram nóżkami, aż dorwę książkę w swoje ręce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hania - czyta się naprawdę świetnie i szybko. Duża w tym zasługa tłumacza, bo od Niego zależy, czy książka, nawet świetna w oryginale będzie równie dobra po polsku.

      Usuń
  7. jest to wspaniały thriller,zdecydowanie polecam

    OdpowiedzUsuń
  8. fantastyczna treść,bardzo się wczułam w czytanie ,super :)

    OdpowiedzUsuń
  9. bardzo dobra książka,dobre opisy,zaskoczenie i psychopatyczny morderca :)

    OdpowiedzUsuń
  10. morderca i jego zagadki i tajemnice,super książka :)

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku - pisząc komentarz, zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2016 To czytają Saudyjskie Wielbłądy , Blogger